Високоскоростните влакове

Shinkansen JapanПрез втората половина на 20-ти век пред железопътния транспорт се появява сериозно предизвикателство. Възниква въпроса дали железниците имат бъдеще, когато въздушният транспорт става все по-достъпен и евтин. Изглежда, че пред железопътния транспорт няма големи перспективи. В градовете автомобилите станали достъпни за всеки. За по-кратки разстояния те нямали конкуренция. За по-далечни места основна роля играели все по-редовните авио линии.

Промяната настъпва през 1964 година, когато на 1-ви октомври е пуснат в движение първият високоскоротен влак Шинкансен между градовете Токио и Осака. Той развил скорост от 200 км/ч, което за онези времена било нещо феноменално! Това поставило началото на една нова ера в света на влаковете. След първоначалния успех последвали многократни модернизации на влаковете, които да позволяват развитието на все по-високи скорости.

През годините все повече градове по света се свързват по между си по този начин. Днес високоскоростни линии се движат между градовете Лондон и Париж Ла Манша, както и Париж със Средиземноморието. Страни като Италия, Испания, Германия и много други в момента модернизират и удължават своите високоскоростни линии. Подона високоскоростна връзка се изгражда в Русия между Москва и Санкт Петербург, в Китай между Шанхай и Ханчжоу, в САЩ между Бостън и Вашингтон, в ЮАР и др. Междувременно с развитието на технологиите се увеличава и скоростта на придвижване – от 200 км/ч през 1964 година до 581 км/ч през 2007 година. Тази скорост позволява на влаковете успешно да конкурират самолетите. Високоскоростните влакове имат много голямо положително въздействие върху туризма, особено във Франция и Япония, където са най-бързите влакове.

Перспективите за в бъдеще са много големи. Предполага се, че всички големи градове в Европа ще бъдат свързани помежду си с високоскоростни линии. Подобни проекти има и в САЩ. Там високоскоростната отсечка от Бостън през Ню Йорк за Вашингтон сериозно конкурира самолетните превози. И като се вземе предвид забавянето по летищата, което е практически неизбежно се оказва, че влаковете са без конкуренция в този район. Тъй като самолетите са един много сериозен замърсител на въздуха, най-вероятно те ще се ползват единствено за дестинации, разположени отвъд океана до които не може да се стигне по друг начин.TGV high speed train in France

Днес най-известни са френските влакове TGV и японските Shinkansen. Тези две страни поддържат от дълги години неоспоримо лидерство в тази сфера. Френските поддържат по-висока средна скорост, а на японските принадлежи световния рекорд от 581км/ч на права отсечка. Тези влакове нямат колела – те се придвижват на магнитна лента а трасето, по което минават се обезопасява, защото свръхвисоката скорост би могла да бъде опасна за намиращите се в близост хора или животни. Когато един високоскоростен влак спира, неговият корпус се облива с вода както това се прави при самолетите. Причината отново е високата скорост. Въпреки айродинамичната форма на тези влакове, скоростта създава много голямо триене с въздуха и по този начин превозното средство се нагрява.